Elite Polska
Uważne jedzenie
Dieta
| Gosia Judek
Uważne jedzenie

Czy jesz tylko i wyłącznie na podstawie sygnałów głodu? A może zdarza Ci się jadać bez zauważenia tego faktu? Najgorsze, co można dla siebie zrobić, to pochłonąć obiad jednocześnie oglądając telewizję, czytając maile lub przeglądając telefon. W taki sposób nie skupiasz się na jedzeniu i sygnałach wysyłanych przez Twoje ciało. Łatwo jest przeoczyć moment, kiedy […]

Czy jesz tylko i wyłącznie na podstawie sygnałów głodu? A może zdarza Ci się jadać bez zauważenia tego faktu?

Najgorsze, co można dla siebie zrobić, to pochłonąć obiad jednocześnie oglądając telewizję, czytając maile lub przeglądając telefon. W taki sposób nie skupiasz się na jedzeniu i sygnałach wysyłanych przez Twoje ciało. Łatwo jest przeoczyć moment, kiedy jesteś wystarczająco najedzona, więc pochłaniasz więcej niż tego potrzebujesz. Działanie na automatycznym pilocie, bez zwracania uwagi na to, jak naprawdę czujesz, zarówno emocjonalnie jak i fizycznie przysporzy Ci nie tylko nadprogramowych kilogramów. W ten sposób pogarszasz swoje trawienie, bo nie żujesz dokładnie i utrwalasz złe nawyki. Jeśli cierpisz na dolegliwości żołądkowo-jelitowe jedzenie z uwagą może przynieść Ci ogromną ulgę!

  • Jedz w ciszy i skupieniu. Wyeliminuj rozpraszacze i daj sobie czas.
  • Weź 3 głębokie, powolne oddechy zanim przystąpisz do jedzenia.
  • Skup się na wszystkich zmysłach. Dostrzeż kolor, zapach, smak i fakturę tego, co jesz.
  • Bierz małe kęsy, dokładnie przeżuwaj każdy (nawet 20 razy!).
  • Pomyśl o tym, ile osób zostało zaangażowanych do tego, abyś teraz mógł cieszyć się posiłkiem – poczuj wdzięczność do tych osób, do natury i do siebie samego, że dajesz sobie to, co najlepsze.
  • Zakończ posiłek, kiedy poczujesz się komfortowo najedzona.

Celebrowanie jedzenia to dla mnie bardzo ważny punkt w praktyce uważności. Staram się to praktykować przy każdym posiłku, ale przyznaję, nie zawsze jest to łatwe.

Autor: Gosia Judek