Elite Polska
Sprawdź to!
DietaMotywacja
| Jagoda Szulc
Sprawdź to!

Nieważne ile masz lat, jak wygląda Twoje życie warto się zbadać – jeśli jesteś posiadaczem samochodu pewnie robisz coroczny przegląd. Nawet gdy wydaje nam się, że jest to niepotrzebne, bo wszystko jest „ok”, albo nie mamy czasu na takie rzeczy – spróbuj sobie przypomnieć kiedy ostatni raz robiłeś podstawowe badania krwi?Zachęcam do wykonania oprócz podstawowych […]

Nieważne ile masz lat, jak wygląda Twoje życie warto się zbadać – jeśli jesteś posiadaczem samochodu pewnie robisz coroczny przegląd. Nawet gdy wydaje nam się, że jest to niepotrzebne, bo wszystko jest „ok”, albo nie mamy czasu na takie rzeczy – spróbuj sobie przypomnieć kiedy ostatni raz robiłeś podstawowe badania krwi?
Zachęcam do wykonania oprócz podstawowych badań krwi i badaniu moczu – do zmierzenia ciśnienia – w aktualnej sytuacji coraz więcej osób ma na stanie w domu pulsoksymetr (brawo Wy!), ale może ciśnieniomierz też się znajdzie.
Prawidłowe ciśnienie wynosi:
OPTYMALNE 120/80 mm Hg
NORMALNE 120-129/80-84 mm Hg
Zbyt wysokie wartości, powodują nadciśnienie – przewlekłą chorobę, która nieleczona prowadzi do rozwoju niewydolności serca i nerek i znacząco zwiększa ryzyko przedwczesnego zgonu. O nadciśnieniu mówimy, gdy zbyt wysokie ciśnienie się powtarza.
Na wynik ciśnienia wpływa masa czynników m.in.:

  • ogólna kondycja organizmu,
  • wiek,
  • stres,
  • infekcje (szczególnie towarzyszącej gorączce),
  • towarzyszące choroby.
    Wśród chorób, które mają wpływ na wysokość ciśnienia wymienia się m.in. cukrzycę. Ponadto u osób z przewlekłą chorobą nerek ciśnienie też może być problematyczne.
    Zapobieganie rozwojowi choroby jest skorelowane ze ścisłą kontrolą ciśnienia, stylu życia w tym diety. U chorych nie powinno ono przekraczać wartości 140/90 mm Hg, ponadto powinni oni dążyć do obniżenia białkomoczu.
    Dużym powodem do niepokoju jest wynik wynoszący 180/110 mm Hg i wyższy. Ważne jest znalezienie przyczyny podwyższonego ciśnienia, ustabilizowanie ciśnienia lekami, ale także wykluczenie czynników mogących je wywoływać.
    Do tych czynników należy między innymi:
  1. dieta z dużą zawartością soli,
  2. choroby serca,
  3. choroby nerek,
  4. zaburzenia hormonalne,
  5. brak aktywności fizycznej,
  6. stres,
  7. dieta bogata w wysokoprzetworzone produkty typu fast food tzw. gotowce.
    Nie należy ignorować wysokiego ciśnienia. Do powikłań nadciśnienia należy np.: udar mózgu, zawał serca, niewydolności nerek lub miażdżyca.
    Pacjentom z nadciśnieniem tętniczym zaleca się
  • stosowanie odpowiednio zbilansowanej diety oraz umiarkowaną aktywność fizyczną (tu nie można przesadzać).
    Dietą można obniżyć ciśnienie. Wzbogać jadłospis o:
  • chude mięso i ryby (eliminacja konserw, wędzonek, wędlin, kiełbas z dużą ilością soli)
  • olej z czarnuszki/wiesiołka,
  • produkty pełnoziarniste.
    Istotnym czynnikiem wpływającym na obniżenie ciśnienia jest regularna i umiarkowana aktywność fizyczna.
    Siedzący tryb życia (teraz jeszcze home office) jest bardzo powszechny i niestety znacząco negatywnie wpływa na nasze zdrowie. Osobom z podwyższonym ciśnieniem zaleca się pływanie, spacery, nordic walking, bieganie, czy jazdę na rowerze. W zależności jak wyglądała aktywność przed rozpoznaniem nadciśnienia.
    Alkohol jest istotnym czynnikiem rozwoju nadciśnienia tętniczego.
    Zgodnie z zaleceniami, w przypadkach kiedy całkowite wyeliminowanie alkoholu nie jest konieczne, dzienne spożycie
    alkoholu przez mężczyzn nie powinno przekraczać 20–30 g/dobę, a dla kobiet 10–20 g. W 25 g wódki, 100 ml wina lub 250 ml piwa znajduje się 10 g alkoholu. Ograniczenie spożycia alkoholu
    nie tylko obniża ciśnienie tętnicze, ale również sprzyja redukcji masy ciała oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca, mózgu czy też wątroby.
    Przy nadciśnieniu na pewno pomoże zmiana nawyków żywieniowych z wykorzystaniem zaleceń diety DASH korzystnie wpływa nie tylko na ciśnienie tętnicze krwi, ale również zapobiega chorobom układu sercowo-naczyniowego.
Autor: Jagoda Szulc