Elite Polska
Ból kolana…
Trening
| Natalia Deja
Ból kolana…

Biegasz ,jedziesz na rowerze, skaczesz na skakance, gdy nagle czujesz ból kolana. Ignorujesz i kontynuujesz trening jakby nigdy nic? Zatrwożona przerywasz wszystkie aktywności i czekasz na lepsze czasy? CO ROBIĆ? Przyznaję, że sama nie raz zaniepokoiłam się w takiej sytuacji. Z kolanami nie ma żartów ,warto o nie dbać i wiedzieć co należy robić, by […]

Biegasz ,jedziesz na rowerze, skaczesz na skakance, gdy nagle czujesz ból kolana.

Ignorujesz i kontynuujesz trening jakby nigdy nic? Zatrwożona przerywasz wszystkie aktywności i czekasz na lepsze czasy? CO ROBIĆ?

Przyznaję, że sama nie raz zaniepokoiłam się w takiej sytuacji. Z kolanami nie ma żartów ,warto o nie dbać i wiedzieć co należy robić, by nie doprowadzić do poważnej kontuzji. Co najbardziej zagraża naszym kolanom?

1.Ignorowanie- jeśli czujesz, że kolano boli NIGDY tego nie ignoruj. Przyznaję , że sama kiedyś wychodziłam z założenia że samo przejdzie ,uspokajałam się tym że się za słabo rozciągnęłam i kontynuowałam trening. Jest to najprostsza droga do długotrwałej kontuzji .

2.Nadwaga – nasza waga ma bardzo duży wpływ na stan naszych kolan ,dodatkowe kilogramy obciążają je. Jeśli masz kilka kilogramów za dużo zwracaj szczególną uwagę na to jak ćwiczysz – zacznij od mniej intensywnych treningów i stopniowo zwiększaj ich częstotliwość. Dobrym rozwiązaniem są zajęcia w wodzie. Jeżeli chcesz biegać zacznij od marszów i stopniowo z czasem przechodź do biegów ,zainwestuj w porządne buty –tu nie ma żartów.

3.Za duża intensywność ćwiczeń – nie wiem jak Wam ,ale mi zdarzają się zrywy gdy chcę przebiec 10 kilometrów mimo ze kilka miesięcy nie biegałam w ogóle. Często mam tak po zimie. Słomiany zapał – chcę mieć wszystko od razu ,póki mam chęci. W takiej sytuacji najpierw dajemy z siebie wszystko a później szybko rezygnujemy – bo po kilku takich akcjach wszystko nas boli. Wszystko trzeba robić z umiarem ,jeśli będziemy od początku zbyt intensywnie ćwiczyć ból kolan mamy murowany – kolana nie będą przygotowane na dodatkowe obciążenie w formie ćwiczeń.

4.Brak rozgrzewki lub rozgrzewka prowizoryczna –sprawa jest prosta ,brak odpowiedniego przygotowania do ćwiczeń równa się murowana kontuzja. Poświęć kilka minut na początku każdego treningu i staraj się wprowadzić to w nawyk. Jak możemy wzmocnić nasze kolana? Wzmocnienie stawu kolanowego – fundamentem wzmacniania kolan są ćwiczenia wzmacniające mięśnie wokół stawu kolanowego. Będą to głównie: mięsień dwugłowy i czworogłowy uda. Mięsień dwugłowy i czworogłowy chronią kolana przed bólem po ćwiczeniach, stabilizują staw i znacznie zmniejszają ryzyko wystąpienia potencjalnej kontuzji.

Naprawdę warto zadbać o stawy. Kontuzje stawu kolanowego należą do bardzo trudnych i niezwykle kosztownych. Ćwiczenia mięśni ud – należy wykonywać codziennie. Wystarczy 10 min ćwiczeń. Ćwiczenie rozciągające – porządna rozgrzewka o czym wspominałam wyżej. Ćwiczenie wykroku – wzmacniamy więzadła– Świetnym ćwiczeniem jest ćwiczenie na krześle. Siadamy na krześle, zginamy i prostujemy nogi. Wystarczy kilka minut. Po tym ćwiczeniu zauważyłam znaczną poprawę w kolanach. Co zrobić ,gdy kolano boli? Przede wszystkim odpuszczamy sobie treningi – trzeba zrobić 2-3 dniową przerwę by dać szansę organizmowi na regenerację.

Jeżeli po tym czasie ból nam dalej towarzyszy rezygnujemy z ćwiczeń obciążających i skupiamy się na ćwiczeniach stabilizujących, rozciągających. Świetnie sprawdza się masaż okolic kolana ,możemy do tego wykorzystać maść rozgrzewającą .W moim przypadku pomagały też zimne 10 minutowe okłady .Największą ulgę odczuwam jednak korzystając z sauny na podczerwień ,po kilku seansach wszelki ból w kolanach u mnie zanika ,sauna działa też korzystnie na cały mój organizm. Jeżeli ból jest duży idziemy do fizjoterapeuty. Zdrowie mamy jedno i jeżeli chcemy się nim cieszyć jak najdłużej musimy nim dysponować rozsądnie.

Samych sukcesów treningowych!

Autor: Natalia Deja